انجمن بهداشتی ها

نسخه‌ی کامل: چرا لثه تحلیل می رود؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ودیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
  از دلایل عقب نشینی لثه‌ها هستند
 اما امکان بروز این پدیده حتی در افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعیت می‌کنند نیز وجود دارد. به صورت کلی ساییدگی فیزیکی لثه و وجود التهاب در این بافت، دلایل اصلی بروز عقب نشینی لثه محسوب می‌شوند.

چه عواملی باعث ساییدگی فیزیکی لثه می‌شود؟
عامل اصلی ساییدگی فیزیکی لثه مسواک زدن با فشار زیاد و استفاده از مسواک زبر است. به همین دلیل نمی‌توان رعایت بهداشت دهان و دندان را برای جلوگیری از بروز این پدیده کافی دانست و چگونگی رعایت این بهداشت نقش به سزایی در این پیشگیری ایفا می‌کند.

این نوع از عقب نشینی و تحلیل رفتگی لثه به طور معمول در قسمت سمت چپ دهان تاثیر بیشتری گذاشته و دلیل آن نیز راست دست بودن افراد و اعمال فشار بیشتر با مسواک به سمت چپ دهان می‌باشد. همچنین تحلیل لثه در این موارد، در دندان های آسیاب بیش از دندان‌های جلو دیده می‌شود.
دلیل دیگر که می‌تواند در این امر تاثیرگذار باشد، ژنتیک افراد است. احتمال عقب نشینی لثه در افرادی که برخی از مشخصات را از والدین خود به ارث برده‌اند بیش از دیگران است و مشخصاتی همچون موقعیت دندان‌ها و یا ضخامت لثه در این موارد موثر می‌باشند.
عوامل دیگری که می‌توانند منجر به بروز تحلیل لثه در افراد شوند، به شرح ذیل هستند:

  • نامرتبی دندان‌ها

  • آسیب‌های ناشی از درمان‌های مرتبط با دندان‌ها

  • پیرسینگ لب یا زبان

  • تغییرات شدید هورمونی

  • خرابی دندان و پوسیدگی عمیق ریشه

  • دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

برخی از افراد به دلیل حساسیت بیشتر بافت لثه، برای عقب نشینی لثه به دلایل التهابی بیشتر مستعد هستند. نازک بودن بافت لثه احتمال ایجاد التهاب بر اثر تجمع پلاک را افزایش داده و این تجمع پلاک می‌تواند به ایجاد موارد زیر منتهی شود.

  • التهاب لثه: التهاب لثه شانس ایجاد پریودنتیت را افزایش می‌دهد. در صورتی که التهاب لثه به موقع درمان نشود بیماری پریودنتیت در مرحله بعد از التهاب رخ می‌دهد. پریودنتیت یکی ازدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
     و وخیم‌ از ژنژیویت و التهاب است.

  • پریودنتیت: در نتیجه پریودنتیت فاصله بین لثه و دندان‌ها بیشتر شده و فیبرهای اطراف ریشه را از بین می‌رود. عقب نشینی لثه و از دست دادن استخوان عوارض احتمالی پریودنتیت محسوب می‌شوند.
چه افرادی بیشتر در معرض تحلیل لثه هستند؟

طبق تحقیقات، سن افراد یک عامل بسیار مهم در این زمینه محسوب شده و تاثیر به سزایی در بروز تحلیل لثه دارد. طبق آمار ۸۸ درصد افراد بالای ۶۵ سال حداقل در یک دندان خود عقب نشینی لثه را تجربه می‌کنند.
  • استعمال دخانیات و مصرف تنباکو نیز ریسک بروز این پدیده را به طور جدی افزایش خواهد داد.

  • افراد مبتلا به دیابت دیگر افرادی هستند که بیشتر در معرض تحلیل لثه قرار دارند.
منبع: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

نوشته: دکتر محمد نیکزاد دندانپزشک متخصص